Nina Berberova: „Kurziv je moj“ (odlomak III)

Nina Berberova:

Ja nisam samo odlazila iz Pariza, odlazila sam i iz Petrograda-Lenjingrada, iz Venecije, iz Rima, iz Nice, iz Provanse, iz meni zauvek dragih predela osunčane, izmagličaste i seoske Francuske, koja mi se sada, dok zatvaram oči, priviđa pre nego Pariz, sa njenim putevima, drvoredima koji šumore, sa žitnim poljima i valovitim predelima, sa krovovima pokrivenim crepom koji dremaju iza brežuljaka, i šiljatim zvonikom crkve zaboravljene, prazne i nepotrebne, pa ipak prelepe, izgrađene pre hiljadu godina, pre Montenja, i pre Servantesa, kako bi rekao Mereškovski. Odlazila sam zauvek iz mesta gde sam pokušavala da nađem ne sreću, već punoću doživljaja, ne radost i blagostanje, već više života, zgusnutog i napregnutog osećanja postojanja, punoću i snagu pulsa, koncentraciju energije, rast i procvat, nezavisno od toga koliko je taj život srećan ili nesrećan. Moj život ovde postajao je sve više i više ne niz pitanja, već niz odgovora na ta pitanja, gde su iracionalno i snovi, nadahnuće i impulsi, imali svoje mesto i bili u koordinaciji sa imanentnim i osećajnim, poznatim svim mojim čulima. U bilo kom obliku tražila sam njegovu snagu i kontinuitet, zgusnuto osećanje postojanja, življenje, saznanja, preživljavanja, pamćenja i promene. To sam učila u Evropi, i sada sam tu Evropu ostavljala, odnoseći sa sobom sve što sam mogla da uzmem od nje – malo i veliko, značajno i manje značajno – a pre svega ubeđenje da je znati razmišljati i tokom vremena živeti svesnim životom, upoznavati sebe i „usavršavati“ se, čovekova sušta potreba, pri čemu se njegovim konzervativnim, ograničenim i učmalim instinktima dodeljuje drugorazredno mesto, a radikalnoj misaonoj sposobnosti, neograničenoj i slobodnoj – prvenstvo.

Ta sloboda usavršavanja povezana je sa svim ostalim slobodama koje čovek želi. On hoćde da sam sadi svoje drveće i da ga seče; on hoće da sin ne odgovara za oca; on želi da otvoreno protestvuje, on hoće da sam načini svoj izbor i, kada mu ustreba, da „ne bude kao svi“, što govori ne samo o njegovom sopstvenom zdravlju, već i zdravlju naroda iz koga je potekao. Ali sloboda usavršavanja donosi sa sobom još i nešto drugo: odsustvo pometenosti u mislima i oslobađanje od impulsivnosti mišljenja, tumačenje sveta i, najzad, sposobnost za otkrivanje, procenjivanje i lično ispoljavanje samog sebe. Ogromnu školu u kojoj sam toliko naučila sada sam napuštala, odlazila sam u drugi, novi, nepoznati svet. Ali nisam se plašila.

Izvor: Nina Berberova, Kurziv je moj, prevela Slobodanka Draškoci, Paideia, Beograd 2002.

Fotografija: Nina Berberova, godina i mesto nastanka nepoznati.

Ostavite odgovor

