Barok nedeljom: Knjiga „Veličanstveni kaligrafski spomenici“

Jedna od stranica knjige „Mira calligraphiae monumenta“

Ilustrator manuskrpta Veličanstveni kaligrafski spomenici (u orginalu, na latinskom, Mira calligraphiae monumenta), Holanđanin Joris Hoefnagel, i mađarski kaligraf Georg Bočkaj sačinili su ovu knjigu za Rudolfa II, cara Svetog rimskog carstva nemačke narodnosti iz loze Habzburgovaca. Hoefnagel je u jednom periodu svog života radio kao dvorski ilustrator, svojim radom dopunjujući sobu kurioziteta (Kunstkammer) Rudolfa II.

Knjiga Veličanstveni kaligrafski spomenici je nastajala između 1561. i 1596. godine. Bočkaj je isprva sačinio tekst oko 1561. da bi tri decenije kasnije Hoefnagel dodao ilustracije voća, povrća, cveća i različitih insekata. Bočkaj je svaku stranu knjige ispunio različitim oblikom slova (ono što mi danas zovemo font), istovremeno pišući o svakom slovnom stilu koji bi se mogao upotrebiti pri štampanju knjiga.

Knjiga hronološki pripada dobu baroka jer nastaje posle Tridentskog koncila (održan od 1545. do 1563.) a i stilistički posmatrano mnogi elementi knjige uklapaju se u karakteristike barokne umetnosti. Čudno i egzotično rastinje, kao i insekti oko njega, deo su barokne scenografije, naročito u okviru žanra mrtve prirode, koji je posebno bio specifičan za holandske umetnike u 17. veku.

Hoefnagel je dobro uklopio, skoro trideset godina posle Bočkaja, prikaze voća, cveća i insekata, samom obliku teksta, udovoljavajući tako i Rudolfu II i njegovim fascinacijama prirodnim svetom koje je kroz svoje kabinete čudesnih predmeta i prirodnih pojava sakupljao i izlagao.

Pored nabrojanih ilustrativnih elemenata knjige ne može se prevideti kaligrafsko umeće koje na svakoj stranici menja oblike i postaje, ponekad se čini, samo sebi svrha. Ne znamo koliko je knjiga štampano prema slovnim predlozima ove knjige. Tekst je na latinskom i trebalo bi više vremena provesti nad rukopisom da bi se pročitao i preveo u potpunosti. Ipak, sama vizuelna vrednost knjige, bez obzira na značenje teksta i primenjivost slova ppri štampanju, oplemenjuje i zadivljuje posmatrača.

Uprkos istorijskim prilikama, ratovima, bolestima i verskom fanatizmu doba, ova knjiga kao da sve nabrojane pošasti svoga vremena ne poznaje. Ona oko i dušu posmatrača (čitaoca) privodi blaženstvu, što je, želimo da verujemo, jedan od ciljeva Umetnosti.

Izvor slika: The J. Paul Getty Museum

Joris Hoefnagel, illuminator & Georg Bocskay, scribe Dragonfly, Pear, Carnation, and Insect, 1562/96. Watercolors, gold and silver paint and ink on parchment. Via Getty Open Content. “ Mira calligraphiae monumenta is a virtuoso model book of...