Rečnik simbola: Kraljeva kći

'Geheime Figuren der Rosenkreuzer' Manuscript, before 1785 (p.154)

Tema kraljeve kćeri često se susreće u gotovo svim predanjima. Kraljeva kći daje se junaku kao nagrada za njegovu odvažnost i hrabrost. Težak poduhvat sadrži opasnosti koje će junak po cenu života znati savladati. Otud parovi Atlante i Hipomena, Andromede i Perseja, Arijadne i Tezeja.

Kraljeva kći pridružuje se simbolu vode kao praiskonskom elementu. Prema Talesu i Anaksimandru sve je živo izišlo iz vode. Kosmogonije pričaju o vodi kao o najdrevnijem elementu. Postanje aludira na Duh Božiji koji lebdi nad vodama; za stvaranja Bog odeljuje gornje vode od donjih voda. Morska božanstva su obdarena proročkim darom, a potiču od Morskog starca koji savršeno poznaje sudbine. Zao čovek biće plen brodoloma i oluje. Voda nema samo funkciju sudije, ona pročišćuje i providnost je. U drevnim pričama kraljeva kći smiruje srdžbu okeana, ponekada je žrtvovana, ili spasava brodolomca. Dovoljno je navesti primer Odiseja, koji se sam na splavu baca u uzburkano more i očajnički pliva. Stradao bi da mu nije pomogla Ina davši mu jedro kojim se održao na površini razjarenih voda koje su ga htele progutati. Pristao je na ostrvo Feačana. Onde otkriva kraljevu kćer Nausikaju.

Junak je ponekad dete koje čeka značajna sudbina, voda koja proriče i sudi usmeriće korpu od vrbe ili kovčeg od trstike tako da ih otkrije kraljeva kći, koja je došla da se okupa ili da opere rublje. Tako je Mojsije podvrgnut sudu vode, a pronašla ga je faraonova kći. I pre Mojsija postoje analogni događaji. Tako je i grčke blizance Neleja i Pelija, stavljene u drveno korito i prepušteno moru, pronašla kasnije vlastita majka, kći elidskog kralja.

Kraljeva kći je simbol neočekivane zaštite, simbol device-majke; njena nesebična čistoća priskače u pomoć čoveku kome prete vode. Ona je naklonjeno lice vode, jer ono drugo guta. Pripada onom delu gornjih voda kje je Bog u početku odelio od donjih voda. Kraljeva kći je nebeska spasonosna voda, utešni aspekt majke.

Kraljeva kći tumači se u odnosu na gotovo univerzalni mit o starom kralju. Stari kralj je pamćenje sveta, kolektivno nesvesno, onaj koji je sabrao sve arhetipove duge ljudske istorije. Kćer drži zatočenu: ona predstavlja individualno nesvesno koje se, bez vlastitog iskustva, ne uspeva izdići iz kolektivnog nesvesnog, svoga oca koji je opterećuje celom svojom prošlošću. Ali doći će kraljević, ili aktivni princip svesti, da je probudi i oslobodi tereta te stege; zauzvrat, ona će mu doneti deo tog pamćenja sveta, pa će a toj osnovi moći rasti usklađeno delovanje kraljevića i kraljeve kćeri, koji simbolizuje savez kolektivnog nesvesnog (stari kralj), individualnog nesvesnog (kraljeva kći) i svesti (kraljević).

Izvor: Izvor: Alen Gerbran, Žan Ševalije, Rečnik simbola, preveli dr Pavle Sekeruš, Kristina Koprivšek, Isidora Gordić, Kiša, Stylos Art, Beograd, 2009.

Slika: Geheime Figuren der Rosenkreuzer Manuscript, 1785.

Advertisements

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s