Vladimir Nabokov: Pismo Veri (II)

Vladimir i Vera Nabokov

07.06.1926.
Iz Berlina u sanatorijum St. Blazien u Švarcvaldu,
na jugu Nemačke.

Majmunče moje,
juče sam oko devet izašao da se prošetam […], osećajući po čitavom telu onu olujnu napetost, što glasnik je stihova. Vrativši se kući do deset nekako sam se zavukao u sebe, pretražio, malo se pomučio i ispuzao praznih ruku. Ugasio sam svetlo – i iznenada se pojavi prizor – sobičak u tulonskom lošem hotelu, baršunasto crna dubina prozora, otvorenog prema noći i negde daleko u toj tami – šumorenje mora, kao da neko sporo uvlači i ispušta vazduh kroz zube. Istovremeno sam se prisetio kiše, koja je pre neko veče tako fi no romorila po dvorištu, dok sam ti pisao. Osetio sam da će biti stihova o tihom šumu – ali uto mi se u glavi zamuti od umora i kako bih zaspao, počeo sam da mislim na tenis, da zamišljam kako ga igram. Pričekavši, opet sam upalio svetlo, oteturao se do klozeta. Tamo voda dugo šljiska i žubori posle toga, kako je povučeš. I eto, vrativši se u krevet, uz taj tihi šum u cevi – praćen prisećanjem-osećajem crnog prozora u Tulonu i skorašnje kiše, napisao sam dve strofe pesme koju ti prilažem – drugu i treću: prva se iskobeljala skoro odmah, u celini – drugu sam čupao duže, nekoliko puta je ostavljajući, kako bih izravnao ćoškove ili razmislio o još nepoznatim, no osetnim preostalim strofama. Napisavši te dve, drugu i treću, umirio sam se i zaspao – a izjutra, kada sam se probudio, osetih da sam zadovoljan – i odmah sam počeo da pišem dalje. Kada sam u pola jedan krenuo kod Kaplan (madam) na čas, četvrta, šesta i delimično sedma su bile gotove – i tada osetih ono zadivlju 148 juče, neobjašnjivo, što je verovatno najprijatnije u toku stvaralaštva, a zapravo – preciznu meru pesme, koliko će u njoj biti ukupno strofa; i tada sam znao – iako možda trenutak pre toga nisam znao – da će tih strofa biti ukupno osam i da će u poslednjoj biti drugačiji raspored rima. Stvarao sam na ulici i zatim u toku ručka (bila je džigerica sa pireom i kompot od šljiva) i posle ručka, pre nego što ću poći kod Zaka5 (u tri sata). Padala je kiša, bilo mi je drago što sam uzeo plavo odelo, crne cipele, kišnu kabanicu i u tramvaju sam dovršio pesmu ovim redom: osma, peta, prva. Prvu sam završio one minute dok su otvarali kapiju. Sa Šurom sam se igrao sa loptom, zatim smo čitali Velsa uz strašnu grmljavinu: čarobna se oluja razbesnela – kao da je u skladu sa mojim oslobađanjem – jer sam potom, vraćajući se kući i gledajući u bare što su se presijavale, kupujući „Kariku“ i „Obzerver“ na stanici Šarlotenburga, osetio raskošnu lakoću. U „Karici“ se obrelo obaveštenje „Ruske volje“ (šaljem ti ga, a zbornik ću uzeti sutra). Usput sam svratio kod Anjute,6 video J. L.,7 on je baš dobio pismo od S. B. Oko sedam oni krenuše u nekakvu prodavnicu, a ja sam pošao kući i po dogovoru sa Anjutom izvukao ispod novina i naftalina tvoju bundicu (sa takvim milim majmunčetom na okovratniku…). Sutra će je Anjuta upakovati i poslaću ti je. Do večere sam čitao novine (od mame sam dobio pismo; tesno im je, ali ne žive loše), zatim sam jeo krompir sa komadićima mesa i mnogo švajcarskog sira. Seo sam da ti pišem oko devet, to jest posegnuo sam za notesom i iznenada spazih pisamce koje je stiglo za vreme mog odsustva i koje ja nekako nisam primetio. Milo moje. Kakvo majmuničasto pisamce… Čini mi se da te iz S. B. ne tera toliko vazduh koliko „porodični poslovi“? Anjuta kaže, i ja mislim da je u pravu, da planinski vazduh često u početku tako deluje, ali zatim se, posle dva, tri dana navikneš i bude ti veoma dobro. Ne, majmunče, ne vraćaj se – u najstariji, najodvratniji kofer ću te spakovati i vratiti nazad. Katolicima ću sutra poslati tvoj odgovor – hvala, majmunče. Ostaviću poleđinu ovog lista belu, spava mi se. Bez mene je čovek doneo cigare. Uzeo sam od Anjute 30 maraka i sutra ću isto toliko dobiti od Kaplanovih. Volim te, majmunče.
V.

Prvobitno objavlejno u časopisu Polja, prevela Melina Panaotović.

Ostavite odgovor

