Orhan Pamuk o identiteu i mestu rođenja

orhan-pamuk-2afk22p

„Ima pisaca poput Conrada, Nabokova, Naipaula, koji su pisali uspješno mijenjajući jezik, naciju, kulturu, državu, kontinent, čak i civilizaciju. Onako kako je njihov stvaralački identitet crpio snagu iz progonstva ili preseljenja, tako je i moja vezanost za dom, ulicu, krajolik i grad određivala mene. Vezanost za Istanbul je, dakle, i sudbina grada, i značajka čovjeka.

Flaubert, kojega su se, kada je stotinu i dvije godine prije mojega rođenja došao u Istanbul, dojmili gradska vreva i šarenilo, napisao je u jednome pismu kako vjeruje da će za stotinu godina Carigrad biti prijestolnica svijeta. Urušavanjem i nestankom Osmanskoga Carstva ostvarilo se upravo suprotno od onoga što je prorekao. Kad sam se ja rodio, Istanbul je, s obzirom na mjesto koje mu je u svijetu pripadalo, proživljavao dane najveće bijede, siromaštva, osamljenosti i izopćenosti u svojoj dvomilenijskoj povijesti. Otkako znam za sebe, osjećaj propasti Carstva, neimaština i tuga koju su izazivale ruševine po cijelom gradu bili su ono što je obilježavalo Istanbul. Borio sam se s tom tugom ili se naposljetku mirio s njom kao i svi Carigrađani, i u tome mi je protekao život.

Tko god osjeća potrebu da životu dade neki smisao, najmanje jednom u životu propituje značenje mjesta i vremena u kojem se rodio. Kakvo značenje ima to što ste rođeni u tom i tom dijelu svijeta, tog i tog datuma? Je li nas pravično zapalo ono što dobivamo kao zgoditak na lutriji – baš ta obitelj, ta zemlja, taj grad, sve ono što trebamo zavoljeti jer to od nas očekuju, i što na kraju i zavolimo svim srcem i dušom? Budući da sam rođen u Istanbulu koji je smožden, osiromašen i skrhan tugom stario i venuo pod pepelom i ostacima jednoga urušenog carstva, ostacima koji se i sami sve više urušavaju, povremeno osjećam kao da me je zadesila zla kob. (Ipak, jedan unutarnji glas govori da je to zapravo sreća).“

Odlomak iz knjige: Orhan Pamuk, Istanbul: grad, sjećanja,  s turskog preveo Ekrem Čaušević.

Izvor: Gledišta

Ostavite odgovor

