Prikazi šešira u zapadnom slikarstvu

Peter Paul Rubens - Honeysuckle Bower, ca. 1609.

Peter Paul Rubens – Honeysuckle Bower, ca. 1609.

U poslednje vreme često razmišljam o pojmu građanske klase. Nažalost, uvek završavam sa zaključkom kako je ta društvena kategorija relativna i često nepostojana u kontekstu naše zemlje. Biti građanin stvar je socijalnog ali, možda više od toga, obrazovnog karaktera i stanja svesti koje čovek za sebe prisvaja. Biti građanin neminovno zahteva poreklo ali, često nezavisno od njega, i odlučnost duha da drži do izvesnog nivoa civilizacijskih dometa, da stvari ne posmtra nužno utilitarno, već i iz ugla estetske dimenzije. Dakle, može se jesti rukama i hraniti hlebom od juče, kupljenim po ceni znatno nižoj od uobičajene, no to neće nikuda odvesti. Naprotiv. Tada čovek postaje životinja sa predumišljajem koja sebe stavlja u položaj onoga koji trpi, a trpljenje je, to svaka iole osvešćena osoba zna, nešto najgore i najprimitivnije što neko sebi može da priredi, odlika čoveka u lancima koji prosvetiteljske domete, takve kakvi su, nije preokrenuo u sopstvenu korist.

Građanska klasa svakako podrazumeva značajnu ekonomsku sigurnost bez koje umetnost održanja dostojanstva nije moguća. Dakle, čovek koji nema zdravstveno osiguranje, čovek sa kvarnim zubima koji mu zadaju strahovite bolove svakako neće misliti o Betovenu. Čovek u stabilnim ekonomskim okolnostima, bilo da su one lične ili objektivne, moći će da putuje, da uživa u hrani i bez nervoze napušta svoj stan, upućujući se prema taksiju ili sopstvenom automobilu, a ne prema gradskom prevozu. Jer, upravo tu, na mestu gde je razlika svedena na minimum ali, paradoksalno, i izuzetno izražena, moći će se pojmiti svest građana i postojanje društvene kategorije koju zovemo građanskom klasom.

Odelo čini čoveka i nemojmo sumnjati u to. Izbacimo moralne i etičke kategorije iz predhodno rečenog i koncentrišimo se jedino na estetsku dimenziju. Jedna od bitnih odlika građanstva, pre svega mislim na duhovno građanstvo, na gospodu po duhu, jeste način na koji se ono odnosi prema odeći. Čitav ovaj uvod zapravo mi je bio potreban da bih se koncentrisala na temu ovog teksta, a to je prikaz šešira u istoriji zapadnog slikarstva. Posmatrajući remek-dela, od renesansne i barokne umetnosti pa do umetnosti 20. veka, primetila sam kako je prikazivanje odeće samo još jedan ton više, još jedan sloj preko već postojeće nijanse kojim slikar naglašava ono što je, između ostalih, umetnost oduvek bila za naručioce: svest o statusu i mogućnost naglašavanja istog.

Stoga, jedan amsterdamski trgovac iz 17. veka, zahvaljujući sopstvenom radu i načelima tipičnim za protestantsku etiku, uzdigao je sebe na nivo koji mu je omogućio da ima skupocene šešire od materijala iz Indije, porcelanske tanjire iz Kine, raznovrsne tapiserije iz Maroka, nameštaj i predmete iz najboljih radionica, cipele i kragne najcenjenijih krojača. Kupujući sve navedeno trgovac-građanin nije mislio isključivo na njihovu upotrebnu vrednost jer, kako sam već naglasila, jedna od distinktivnih odlika tog društvenog sloja jeste što na detalje ne gleda utilitarno i isključivo sa tačke korisnosti i upotrebne vrednosti. Čovek zaista može jesti i sa običnog tanjira, ne mora da bude porcelanski, i može imati jednu kapu od obične vune koja će ga grejati možda podjednako kao i skupoceni šešir, ali nije stvar u tome. Građanska klasa uslovljena je socijalnim statusom ali je isti ni na koji način ne mora opravdati i nastaviti. Građanin je prvenstveno esteta duha, čovek koji ne poima predmet kao upotrebnu već kao estetsku vrednost. Čovek koji nosi šešir, ne zato što je hladno, zato što duva vetar ili pada sneg, već zato što je to lepo, jeste umetnik duboko inkorporiran u stvarnost i nekoliko svtlosnih godina van nje.

Rembrant van Rijn - Portrait of Girl

Rembrant van Rijn

Lucas Cranach the Elder - Portrait of a Lady

Lucas Cranach the Elder – Portrait of a Lady

Johanes Veermeer - Girl with the Red Hat

Johanes Veermeer – Girl with the Red Hat

Frans Halls - Portrait of a Man

Frans Halls – Portrait of a Man

Gentile Bellini - Dodge Giovanni Mocenigo

Gentile Bellini – Dodge Giovanni Mocenigo

Nicholas Regnier - Portrait of a Boy

Nicholas Regnier – Portrait of a Boy with Flute

Rigaud Hyachinte - Autoportrait au turban

Rigaud Hyachinte – Autoportrait au turban

Rembrant van Rijn - Self-portrait with a Wide Brimmed Hat

Rembrant van Rijn – Self-portrait with a Wide Brimmed Hat

Peter Paul Rubens - Old Man With Black Hat

Peter Paul Rubens – Old Man With Black Hat

 Tiziano Vecellio - Portrait of a Young Woman

Tiziano Vecellio – Portrait of a Young Woman

Peter Paul Rubens - Portrait of Susanne Fourment

Peter Paul Rubens – Portrait of Susanne Fourment

Tommaso Dolabella - Portrait of Stanislaw Teczynski

Tommaso Dolabella – Portrait of Stanislaw Teczynski

Francisco De Zurbaran - St Margaret

Francisco De Zurbaran – St Margaret

Thomas Gainsborough - Lady Georgiana Cavendish

Thomas Gainsborough – Lady Georgiana Cavendish

Elisabeth-Louise Vigée-Lebrun - Selfportrait in a Straw Hat

Elisabeth-Louise Vigée-Lebrun – Selfportrait in a Straw Hat

Jean-Baptiste Greuze - The White Hat

Jean-Baptiste Greuze – The White Hat

Bogdanov-Belsky Nikolai Petrovich - Portrait of Maria Abamelek-Lazareva

Nikolai Bogdanov Belski – Portrait of Maria Abamelek-Lazareva

Francis Cadell - Lady in Black

Francis Cadell – Lady in Black

Edgar Degas- At the Milliners

Edgar Degas- At the Milliners

Edgar Degas - At The Milliners

Edgar Degas – At The Milliners

Edmund Charles Tarbell - Lady with Hat

Edmund Charles Tarbell – Lady with Hat

August Macke - Before the Hat Shop

August Macke – Before the Hat Shop

Tamara de Lempicka - Portrait of a Girl

Tamara de Lempicka – Portrait of a Girl

Amadeo Modiglani - Portrait Of A Woman With Hat

Amadeo Modiglani – Portrait Of A Woman With Hat

Rene Magritte

Rene Magritte

Emil Nolde - Self-portrait

Emil Nolde – Self-portrait

Advertisements

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s