Slikarstvo Jean-Michel Basquiata

Jean-Michel Basquiat, Self-Portrait

Jean-Michel Basquiat – Self-Portrait

Žan-Mišel Baskiat rodjen je 1960. godine u Njujorku gde se isprva afirmisao kao ulični umetnik (street artist) potpisujući svoje grafite sa  „SAMO“ (što je trebalo da znači Same old Shit). Evo kako Pol Veb (Paul Webb) opisuje njegove početke:

He earned a living by selling painted postcards and T-shirts, and at this time was making assemblages from scrap metal. He soon caught the attention of the New York art scene. Basquiat met Keith Haring and Kenny Scharf, both of whom had found their inspiration in the graffiti scene.

Već početkom osamdesetih godina, zahvaljujući članku „The Radiant Child“ kritičara Rene Rikarda, Baskiat skreće pažnju javnosti na sebe, koja dodatno biva naglašena poznanstvom sa Endi Vorholom (koje je trajalo sve do Vorholove smrti 1987). Već 1988. godine Baskiat umire od heroinskog overdouza. U medjuvremenu umetnik je izlagao zajedno sa mnogim čuvenim umetnicima našeg vremena, u nekim od najznačajnijih njujorških galerija.

In late 1981 he joined the Annina Nosei gallery in SoHo, Manhattan. By 1982, Basquiat was showing regularly, and alongside Julian Schnabel, David Salle, Francesco Clemente and Enzo Cucchi, was involved with the Neo-expressionist movement. He was represented in Los Angeles by the Gagosian Gallery, and throughout Europe by Bruno Bischofberger.

In 1986 Basquiat had left the Annina Nosei gallery and was showing in the famous Mary Boone gallery in SoHo. In 1986 he appeared on the cover of The New York Times Magazine in a feature entitled ‘New Art, New Money: The Marketing of an American Artist’. He was a successful artist in this period, however increasing heroin addiction began to interfere with his personal relationships.

U kontekstu ove teme vredi citirati šta je u intervjuu za Parisku reviju amrička nobelovka Toni Morison rekla o boji. Njen se odgovor implicitno može povezati sa jednom od osnovnih odlika Baskitovog slikarstva.  Boja je jedna od sastavnih komponenti umetnosti koja sredstvima vizuelnih tj. ikoničkih znakova ostvaruje svoje potencijale.  Ukoliko Baskitovo delo, izmedju ostalih referenci na koje upućuje, uporedimo sa drugim umetnicima doba, zaključićemo da je boja, napadna i često u kombinaciji sa drugim bojama potpuno nekomplementarna, jedna od bitnijih odlika njegovog stvaralačkog postupka. Kako Baskiat nije bio samo grafiti umetnik, već je specifičnu poetiku grafita preneo i na platna, boja na toj podlozi dobila je sasvim drugačiji intezitet. U kontekstu njegove umetnosti nikada me nije interesovao odnos sa Vorholom ili lične preokupacije, frustracije i poroci koji su se mogli naći kao polazišta za inspiraciju. Boja dominira nad oblicima i temama. Posle nje tu je jedinstven potez ruke, linija koja je među najosobenijim u istoriji zapadnog slikarstva. Sa druge strane, Baskiat je verovatno jedan od najvećih afro-američkih slikara, ako ne i jedini koga bismo mogli navesti kada govorimo o umetnosti slikarstva, staroj toliko milenijuma. Toni Morison naročito podvlači razliku izmedju doživljaja i afirmacije boje u delima belih i crnih autora, ali i u svakodnevnom životu. Na novinarevo pitanje „Zašto se većina ljudi plaši boje?“, američka spisateljica daje sledeći odgovor:

They just are. In this culture quiet colors are considered elegant. Civilized Western people wouldn’t buy bloodred sheets or dishes. There may be something more to it than what I am suggesting. But the slave population had no access even to what color there was, because they wore slave clothes, hand-me-downs, work clothes made out of burlap and sacking. For them a colored dress would be luxurious; it wouldn’t matter whether it was rich or poor cloth . . . just to have a red or a yellow dress. I stripped Beloved of color so that there are only the small moments when Sethe runs amok buying ribbons and bows, enjoying herself the way children enjoy that kind of color. The whole business of color was why slavery was able to last such a long time. It wasn’t as though you had a class of convicts who could dress themselves up and pass themselves off. No, these were people marked because of their skin color, as well as other features. So color is a signifying mark. Baby Suggs dreams of color and says, “Bring me a little lavender.” It is a kind of luxury. We are so inundated with color and visuals. I just wanted to pull it back so that one could feel that hunger and that delight. I couldn’t do that if I had made it the painterly book Song of Solomon was. *

Boja na Baskiatovim platnima čini se afirmativnom, ona nema kao kod nemačkih ekspresionističkih slikara uznemirijuće dejstvo, niti kao kod Marka Rotka simbolički potencijal. Ona ne prevazilazi granice reči, crvena je na Baskiatovim platnima samo crvena. To, uslovno rečeno, pojednostavljenje nije prisutno u delima Toni Morison ili već pomenutog Rotka. Baskiatov vizuelni kolaž rezultat je upotreba različitih tehnika, ali i tradicija koje su ga oblikovale.

Basquiat very skillfully and purposefully brought together in his art a host of disparate traditions, practices, and styles to create a unique kind of visual collage, one deriving, in part, from his urban origins, and in another a more distant, African-Caribbean heritage. *

.

Jean-Michel Basquiat

Jean-Michel Basquiat

Jean-Michel Basquiat

Jean-Michel Basquiat

Jean-Michel Basquiat

Jean-Michel Basquiat

Jean-Michel Basquiat

Jean-Michel Basquiat

Jean-Michel Basquiat

Jean-Michel Basquiat

Jean-Michel Basquiat

Jean-Michel Basquiat

Jean-Michel Basquiat

Jean-Michel Basquiat

Jean-Michel Basquiat

Jean-Michel Basquiat

Jean-Michel Basquiat

Jean-Michel Basquiat

Advertisements

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s